PENGALAMAN BERSALIN ANAK PERTAMA DI HOSPITAL SWASTA

Kak Ebah
0

 #Throwback memories : August 30, 2012

Tepat hari due saya mematuhi tarikh checkup terakhir bertemu Dr.Khamsiah di Klinik Pakar Wanita An-Nur. Kali ini dokter kham minta izin seluk saya punya miss V. Katanya kali ni mesti kena akses kat situ. dan ia akan stimulate rasa sakit nak bersalin. Jangkaan mungkin dalam sehari-dua lagi saya akan dapat menatap wajah si comel.. lepas kena seluk, keluar darah pulak..menitik² sampai ke lantai. taklah sakit sangat, rasa nyilu sikit-sikit aje.. dalam kereta kami duk menghitung hari.. kalau sehari means hari merdeka, kalau dua hari permulaan bulan September.. :)

tapi..tapi tapi.. sesampainya di rumah, darah masih lagi keluar.. boleh tahan jugak ye penangan jari dr. kham ni.. hihihi.. saya terus menerus rasa sakit.. sekejap datang, sekejap hilang.. ehh..dah nak sampai masa ke ni? betul-betul rasa bodoh sebab tak pernah tau macamana sakit nak bersalin.. nasib baik memang dah standby cuti awal, so takyah nak risau-risau sakit nak beranak masa kat opis.. alamat haru-biru nanti!

Bagitau abi, kata rasa macam makin sakit pulak.. berbekalkan ilmu sikit-sikit cedok dari internet pasal petanda kelahiran , saya suruh abi catit kekerapan sakit itu datang dan pergi.. saya asik nak ke toilet masa ni. rasa release sangat. lega sangat bila dapat duduk dekat mangkuk tandas tu.. sempat solat zuhur dan buat gaya merangkak menahan sakit setiap 5-10 minit tu.. ewah, macam dalam dokumentari mat salleh pulak kan. nasib baik bola besar yg selalu orang guna wat exercise tu tak ada kat umah. kalau tak, memang feeling celebrity abis la saya.. memang waktu ni kena buat sesuatu utk hilangkan rasa sakit tu. jadi, saya cargass pegi masak lunch. yang saya ingat, saya masak sayur cendawan tumis air dan lawankan dengan ikan sambal.. dalam duk menahan sakit tu, berselera betul makan berdua dengan abi. memang perut yang sakit ni tengah kelaparan jugak!

masuk jam empat petang, saya sms kawan opis minta dan Tanya pendapat. dia ni patient merangkap jiran doc.kham juga. jadi, dia sms dokter kaborkan pasal kondisi saya. Doc kata, "suruh dia pergi hospital".. erkkk.. jom abi, ambik barang semua masuk kereta.. nasib baik semua dah lama ready!

Saya ditempatkan dan direhatkan sementara di bilik emergency sementara menunggu bilik wad kat atas ready.. saya landing atas katil dan diselimutkan. ohh..tak dapat bayangkan macamana suasana dalam labor room nanti. sangat-sangat takut. saya pura-pura tidur tapi lansung tak dapat lelap sebab perasaan takut mengatasi segalanya. tak sampai 24 jam lagi saya akan bergelar seorang ibu. tapi mungkinkah 24 jam? atau lebih daripada itu? kata orang, nak bersalin anak pertama tempoh nak fully dilated paling kurang 18 jam..itu paling sekejap!

 Puan, naik tingkat 3 ye, bilik Jasmine.. perlukan wheel chair tak?

oh, tak payah..saya boleh lagi jalan sendiri. malu lah oii sampai nak naik wheel chair segala.. im ok..im still ok..

Nurse bawak saya ke labor room dulu sebab nak check bukaan. ohh, takdelah takut sangat rupa labor room ni, bisik hati saya. Saya berbaring menghadap tingkap. takde pulak tools² macam saya tengok dalam tv tu..fuuuhhh.gila ngeri... Saya Nampak muka Doc.Kham tersembul depan pintu. kami dua-dua saling memandang. terkejut barangkali! bukaan dah 4 cm.. Doc kata, saya expect awak akan bersalin esok atau lusa, tapi nampaknya.. hermmm..malam ni jugak awak akan bersalin.. wowee..wowee.. Nurse cakap saya dah boleh masuk bilik wad dulu..lambat lagi ni, sebab dalam kul 8 malam nanti baru proses bersalin nak mula.. makk oii lama nya lagi kena tunggu!

Terjah je pintu bilik, saya terus ke bilik air. masih rasa nak mencangkung.. saya ingat salah satu scene dalam youtube yang perempuan tu mandi untuk kurangkan rasa sakit alami contraction..saya pun tiru jugak.. rasa kurang sikit sakit.. eh, agaknya dah berapa cm aku ni? dokter kata at least sehari dua baru bersalin. tapi kalau dah rasa sakit sampai macamni, macamana saya nak tunggu sehari dua lagi... serius rasa nak menangis.. mama...... (waktu ni dah menangis pun) serius sakittt..

saya sempat jumpa mama yang tiba-tiba muncul. mama bawak air selusuh 30 juzuk al-Quran. saya peluk abi dan mengadu cakap sakitnya ohh sakitnya... abi suruh solat asar dulu sambil duduk atas kerusi single yang bole recline.. terasa sukar sangat nak menghabiskan 4 rakaat solat petang hari tu.. sekejap sekejap sakit datang dan secara otomatik suara bacaan dalam solat saya bergema segenap ruang bilik.. ya Allah...

Saya panggil abi dan cakap nak serah diri masuk labor room balik.. saya tak tahan.. rasa nak berak.. kali ni, saya sendiri minta nak duduk atas wheel chair.. aduh aduh sakitnya.. saya dimasukkan ubat buang air besar dan sekejap tu jugak saya bergegas ke tandas.. keluar semua apa yang dimakan sejak pagi.. rasa perut kosong tiba-tiba.. saya kembali ke katil..tapi saya rasa sangat tak selesa..mood saya masih mahu berada atas tandas duduk..  saya bagitau nurse, saya kata nak berak tapi dia tak kasi, dia kata semua isi perut saya dah dikeluarkan tadi. jadi, saya pusing kata nak kencing pulak, dan nurse letak satu bekas besi leper atas katil suruh saya melepas kat situ.. (saya waktu ni memang dalam keadaan mencangkung). saya rasa dah macam-macam idea kreatif saya create untuk pujuk semua orang dalam labor room tu tunaikan permintaan saya yang satu ni..tapi saya tetap gagal..  Ya Allah. tak siapa pun faham apa yang saya rasa.. memang dia habis-habisan tak kasi saya masuk toilet dah sbb mungkin takut saya akan push sesuka hati.. Tiba-tiba ada sorang dokter datang, dia offer saya epidural sebab dia kata dia tak tahu macamana saya boleh bertahan untuk fully dilated kalau baru sekrang pun saya dah berkeadaan macamni.. tapi saya tolak tawaran tu, sebab saya rasa saya masih mahu rasa momen ini..

Saya tak sedar dah bila saya buat keputusan kedua yang akhirnya saya ubah untuk terima suntikan epidural.. yang saya tahu saya tak sabar-sabar untuk disuntik. saya cuma fikirkan baby dan saya tak mahu kehilangan tenaga sebab menahan sakit..saya nak keluarkan baby ni secara normal.. abi kata, dia sangat risau dan tak tahan tengok saya yang terus-terusan menggigil dengan mata putih dah ke atas..

selepas tu, barulah saya rasa kurang sikit dan mula rasa lapar. saya minta nurse nasi nak dimakan. nurse bawak nasi lauk sayur kobis dan ikan letak atas para katil, tapi dia sempat pesan tak kasi saya makan bnyk sebab takut nanti saya akan muntah pulak lepas bersalin.. saya memang nak paksa diri makan sebab saya perlu tenaga untuk push baby keluar malam ni.. saya cuma mampu makan 1/4 sahaja drpd nasi yang ada dalam tray.. masa ni, memang selera makan dah tak ada, terlalu banyak perkara berlegar di fikiran saya.. saya sangat takutt..

Lepas makan saya mula rasa nak lelapkan mata..saya rasa nak rehat.. abi memang setia di sisi saya sepanjang masa.. sekejap-sekejap saya teguk air yang mama bawa dan makan bersulam kurma mariami bekalan dari rumah.. saya mesti cukup tenaga untuk berjuang sehabis baik malam ini.. bila sakit datang, saya ucap "lailahailla anta.. subhanakainni kuntu minadzzalimin.." di kiri kanan katil terdapat doa² panduan yang sedikit sebanyak bantu beri saya semangat dan sentiasa mengingati Allah.. besarnya kekuasaanmu.. tak pernah terbayang saya akan melalui tempoh-tempoh segetir ini untuk melahirkan zuriat sendiri, penyambung generasi keluarga..

Lebih kurang jam 9.30, midwife masuk nak akses saya lagi. Katanya dah 9 cm dilated dan saya dah boleh mula push baby out.. ohh..rasa sangat tak sabar nak beraksi.. dia panggil dokter di bilik sebelah. dokter larang saya drpd push sebab walaupun bukaan dah 9 cm, tapi kepala baby masih tinggi. jadi, dia minta saya berbaring mengiring untuk turunkan kepala baby ke bawah.. dalam satu jam in sha Allah akan turun katanya.. saya sambung tidur.. kesakitan itu sekejap datang, sekejap pergi.. mungkin bantuan dari epidural, tapi saya masih tetap rasa kesakitan dan contraction yang saya memang mahu rasa supaya dapat elak vakum atau forcep procedure.. so, jangan berhajat nak escape dari rasa sakit bersalin ye, semua orang akan rasa..biar tahu rasa bersyukur..biar takut nak lawan cakap mak!

45 minit kemudian, midwife jamah-jamah saya dia ckp saya tiba-tiba demam.. saya hampir-hampir makan 2 biji paracetamol sebelum doc.kham masuk dan menjadi penghalang.. Alhamdulillah..baby dah turun..tapi suhu badan saya juga agak tinggi.. 38.7 degrees.. doc kata, lepas deliver nanti baru kasi makan ubat.. 10.45 malam saya dah boleh push.. doc panggil abi tunjuk rambut iman yang dah nampak.. saya sempat tengok reaksi abi yang menahan sebak.. ohhh..indahnya perasaan ini..

bila kontrasksi datang, saya kerah tenaga untuk push.. waktu ini, ilmu-ilmu semasa antenatal class terasa sangat-sangat membantu.. semua terms saya ingat dengan bantuan abi yang cukup sabar menunggu tibanya detik ini.. tarik nafas, tahan, push... saya masih ingat lagi, dokter, bidan dan nurse semua puji cakap saya pandai push.. dalam tiga kali macamtu saya dengar suara baby menangis.. saya macam tak percaya bila dokter letak sesusuk tubuh anak kecil yang kemerahan atas dada saya.. oh anakku!

Tepat jam 10.57 malam, saya selamat melahirkan seorang bayi perempuan seberat 3.1 kg secara normal.. Bayi Ambang Merdeka.. :)

Alhamdulillah...

Sebaik semua selesai, saya mencari-cari kelibat abi, tetapi yang saya nampak ialah mama. ibu yang bersusah payah melahirkan saya 28 tahun lalu.. saya salam dan peluk cium mama walau dalam keadaan sedang berbaring.. kini saya merasai betapa besarnya pengorbanan seorang ibu, sejak melahirkan, menjaga, mendidik, mendewasakan sehinggalah bergelar ibu.. oh sebak..sebak..

Doc Kham sempat ckp, "saya dah cuba nak hold awak supaya dapat baby merdeka, tapi tak sempat".. hehehe.. tak ape dokter, bunga api pun bunyi malam 30 ogos, bukan 31.. hehehe..

Sedikit perkongsian pengalaman bersalin saya yang indah.. terima kasih Dr.Khamsiah Muda yang sempat ucap tahniah dan kucup dahi saya selepas selesai jahitan perineum.. penyayang.. lagaknya persis seorang ibu. sekarang saya faham kenapa dan mengapa patient dokter sentiasa mencari dan sanggup menunggu lama untuk mendapatkan khidmat kamu.. saya sendiri dah merasainya. Apa yang saya sangat suka ialah, saya dikelilingi oleh semua perempuan. sepanjang 40 minggu checkup, berjuang di labor room bersama pakar bius dan gynae.. semua dalam persekitaran Islamic yang memang saya cari-cari.. Terima kasih midwife, nurse dan kakitangan hospital yang melayan saya dengan sangat baik, menjaga aurat saya dan berkongsi tips menyusukan bayi buat kali pertama.. terima kasih mama, terima kasih abah, terima kasih abi, terima kasih semua..

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !