PLANTAR FASCITIS, INI RUPANYA RASA SAKIT TAJAM MENYUCUK SETIAP KALI BANGUN DARI TIDUR

Kak Ebah
0
Pernah tak, atau perasan tak bila bangun tidur pagi-pagi, pijak je lantai nak bangun, tapak kaki rasa tajam, berdenyut, menyucuk?
 
Keadaan apabila terjadi kecederaan mikro dan keradangan pada tisu tapak kaki (plantar fascia) - yang menyebabkan tegang dan kesakitan pada tumit.
 

Plantar fascia ialah tisu tebal di bahagian bawah kaki yang menghubungkan pangkal jari kaki ke tulang tumit bagi menyokong keseluruhan kaki. Ia bertindak seperti getah untuk mewujudkan ketegangan dan mengekalkan bentuk kaki. 

Sakit paling teruk yang ramai hidapi adalah pada waktu pagi sebaik bangun daripada tidur dan bila kita mula-mula memijak lantai, selepas untuk tempoh yang panjang tubuh berehat.

 

Senaman ringan boleh kurangkan rasa sakit tetapi tidak kekal lama. Biasa terjadi juga balik sakitnya bila kita berjalan lama, sakit akan menjadi semakin teruk. 


One of the main reasons why plantar fasciitis takes so long to heal is because the plantar fascia is subjected to a lot of stress and strain on a daily basis. The feet bear the weight of the entire body and are subjected to a lot of impact, particularly when we engage in activities such as walking, running, or jumping. This constant stress and strain can lead to inflammation and microtears in the plantar fascia, which can be slow to heal.

 

Another reason why plantar fasciitis takes a long time to heal is because the plantar fascia has a poor blood supply. The plantar fascia is made up of dense connective tissue that is not well-vascularized, meaning that it does not have a good supply of blood vessels to bring oxygen and nutrients to the tissue. This can make it difficult for the tissue to repair itself and can slow the healing process

 

Plantar fascia alami banyak tekanan dan ketegangan setiap hari. Kaki menanggung berat seluruh badan dan terdedah kepada banyak kesan, terutamanya bila kita melakukan aktiviti seperti berjalan, berlari atau melompat. Tekanan dan ketegangan yang berterusan ini boleh menyebabkan keradangan dan mikrokoyak di plantar fascia dan ia menjadi lambat untuk sembuh.
 
Plantar fasciitis ambil masa yang lama untuk sembuh adalah kerana kawasan tapak kaki mempunyai bekalan darah yang lemah. Fascia plantar terdiri daripada tisu penghubung padat yang tidak bervaskularisasi dengan baik, bermakna ia tidak mempunyai bekalan saluran darah yang baik untuk membawa oksigen dan nutrien ke tisu. Ini menyukarkan tisu untuk membaiki dirinya sendiri sekaligus melambatkan proses penyembuhan.

 

Ini salah satu signal atau petanda bahawa kaki memerlukan rehat tapiiii mana mungkin terjadi rehat selain masa tidur. Tapi tidur pula, selalu tak nyenyak. Bangun pagi masih rasa lesu. Yes, itulah saya sebelum kenal Aulora. Macam-macam kerja buat sampai tidur lewat setiap malam, dah landing atas katil, mata pulak tak mahu lelap. 

 

Kadang-kadang, sakit tu terasa sangat bila kita buat regangan pada tisu tapak kaki. Mulalah nak rasa menyesal dengan badan berat kann. 

 

Komplikasi Jangka Panjang dan Kaedah rawatan

 

Selain boleh merebak sakit ke seluruh kawasan kaki, sakit tapak kaki yang diabaikan boleh menyebabkan sakit semakin kronik dan menjejaskan kehidupan seharian. Kesakitan boleh melarat sehingga ke lutut, pinggul atau belakang kerana sakit tapak kaki akan mengubah cara berjalan kita seluruhnya.


Rawatan fisioterapi penting untuk mempercepatkan proses penyembuhan dan mengurangkan kemungkinan sakit berulang. Fisioterapist akan bantu melegakan sakit, meningkatkan fleksibiliti dan kekuatan otot, membantu untuk merancang kembali aktiviti harian bila beransur pulih.

 

PENGALAMAN PERIBADI MENGGUNAKAN STOKIN AULORA 


Bangun tidur awal pagi, badan rasa sangat fresh, pijak dan menapak ke toilet NO MORE rasa macam ada caj elektrik kat tapak kaki. MashaAllaaahhh syukur!

 

Personally, itulah perkara pertama yang saya perasan bila memakai stokin Aulora untuk pertama kalinya. Tisu tapak kaki yang dah meradang sejak sekian lama, yang dah bagi signal tapiii saya tak pernah sedar pun! 


Selain mendapat tidur yang puas (berkualiti walau tak lama) rasa kaki sangat ringan dan tak ada lagi rasa tajam menyucuk masa 1st step atas lantai bangun tidur pagi-pagi. Alhamdulillaah.


Dalam keadaan saya tak pernah tahu istilah sakit ini, apa nama sakit, tak pernah terfikir perlu ke physiotherapist pun. Rupa-rupanya memang inilah kesakitan yang paling biasa berkaitan kaki iaitu plantar fascitis. 
 
Kak Ebah yakin, ramai yang ada sakit macam ni selama ini kan? Sebab selalu jadi topik sembang dengan kawan-kawan lagi-lagi dah menjelang late 30's ni. Macam-macam dah start rasa. 

Sebab ini jugalah Kak Ebah mula mencari-cari solusi dan dipertemukan dengan Aulora. Alhamdulillaah, syukur yang teramat sangat.

Kak Ebah ada ceritakan pengalaman sendiri menggunakan stokin Aulora untuk pertama kalinya dan mula jatuh cinta di SINI.

Untuk info lanjut berkenaan Infrared Clothing with Aulora Series, jom join telegram channel kita sini https://tinyurl.com/InfraredtheraphywithSaybah


Tags

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !